Jonas_Akesson_Hakan_Bercic_B600
ffcd433a-bfdd-4048-91ca-d2a73f89e6cf
184294979_681225996083732_5664324974413702270_n
Photo: Robin Sörensen / www.robinsorensen.com

I den lilla orten Eneryda ligger Nybe AB, ett byggföretag och familjeföretag som startades av Harald Bengtsson och som sedan togs över av sonen Mathias Bengtsson. Under 2010-talet hände det väldigt mycket på bolaget på väldigt kort tid och Mathias prisades bland annat med titeln "årets företagare". En sak var ett faktum - det enda som fanns i tankarna var jobb, jobb och jobb. Dygnet runt - året om.

Efter påtryckningar om att skaffa sig en hobby för att koppla bort jobbet för en stund införskaffade Mathias sig en Volvo 240 grupp H - den som senare skulle komma att bli känd som "Nybe-volvon".

- Det hjälpte verkligen mig att komma på andra tankar och för en gångs skull var det inte de där offerterna jag tänkte på varje kväll som gjorde nätterna sömnlösa; det var helt enkelt som en räddning.

Rickie Borgström, Hans "Kräbbleboda" Johansson m.fl. gjorde inhopp i den berömda Nybe-volvon och snart kom teamet i kontakt med Robin Sandberg. Till 2017 bytte man Volvo mot Toyota Corolla och nytt för det året var även att Mathias och Robin formade partnerskap i bilen. Man åkte SM, utvalda SSRC-tävlingar och mycket mer och levererade mycket goda resultat, så pass att till sista deltävlingen var fighten om SM-guldet mitt framför ögonen.

Men det hände något. Något som kom att förändra allt. Något som förändrade synen på säkerhet. Något som vi idag är tacksamma över att det gick så bra som det gick.

1505746281

I 140 km/h bär det av till skogs och anledningen är en bromspedal som har gått av och ligger på golvet inne i rallybilen.

Skadorna är omfattande och mycket allvarliga och Mathias och Robin får ligga kvar på sjukhuset i flera veckor.

- Jag minns speciellt två saker från dessa veckor; hur jäkla ont jag hade och framför allt när jag och Robin kom överens på sjukhuset om att vi skulle sätta oss i bilen igen så fort vi hade blivit bra, säger Mathias och fortsätter.

- Robin kom hem från sjukhuset före mig. Jag fick ligga kvar på grund av bland annat min punkterade lunga och därefter, flera veckor senare, drabbades jag av hjärtinfarkt och andra komplikationer. Så det var tuffa veckor. Hemma i garaget jobbade grabbarna på för att få ihop bilen till 2018, och det fick de också. Vår rehabilitering tog dock lite längre tid än vi hade räknat med så vi var tillbaka i bilen för första gången i South Swedish Rally i maj.

2018 blev helt enkelt ett mellanår, för att sedan satsa 100% 2019 - och det gjorde man också och gick segrande ur striden om 2019-års SM-GULD!

Till 2020 körde vi i Team Nybe vidare med våra Corollor men valde att till årsskiftet byta dessa mot en fyrhjulsdriven Ford Fiesta R5 för att ta steget upp till Sveriges högsta klass!

Jonas Åkesson var föraren att ta på sig uppgiften och detta gjorde han galant och plockade hem ett SM-brons redan första året i bilen. Imponerande! Samtidigt åkte även Chribbe Haglund i samma klass, Jonas Kruse i nationella 2WD-klassen och Victor Hansen i den internationella 2WD-klassen för teamet. Victor plockade hem en mycket fin silvermedalj i 2WD-klassen för teamet.

Till 2022 införskaffades en ny Skoda till Jonas Åkesson och i den plockade han hem ett SM-silver i 4WD-klassen i traditionella SM och ett SM-guld i grussprint-SM! Samtidigt gick vår junior Albin Nordh segrande ur striden om SM-gulden i Internationella 2WD! Ett fantastiskt bra år helt enkelt!

Till 2023 har vi nu en line-up på tre Skodor som Jonas Åkesson, Fredrik Åhlin och Albin Nordh framför och målet är enkelt: hämta hem de ädlaste medaljerna!